Нова седмица, нов „ЛЕК ЗА ХИВ!“ кликбейт. ЛГБТИ медиите нямат 5 минути за проверка на факти?

0
427

Този материал е адаптиран от статията на HIVCURE.COM.AU

През последната седмица в Интернет се появява нова вълна от статии, в които се твърди, че едва ли не, вече има лек за ХИВ. Реалната новина по никакъв начин не се доближава до лек на ХИВ. Новината дори не се основава на научно проучване. Много медии изглежда са или зле екипирани за осъществяването на т.нар. fact-checking, или твърде мързеливи, за да докладват отговорно за неоспоримо впечатляващия напредък относно лечението на ХИВ. Това има неприятен поточен ефект за всички, които четат тези материали, включително за хора и организации, които предават грешното съобщение нататък.

И така, на какво е основан конкретният кликбейт?

Новината стартира като прессъобщение на компания American Gene Technology (AGT). В съобщението им от 18 октомври 2019 г. се обявява подаването на заявление за ново лекарство към Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ (FDA). Тези кандидатури са необходими, за да позволят осъществяване на клинични проучвания с хора за хипотетичната терапия.

Става дума за генна терапия, наречена AGT103-T. Компанията все още не е тествала тази стратегия при нито един човек – със или без ХИВ. Одобрение от FDA би позволило тестването с хора да се извърши законно. 

Второ съобщение (от 24 октомври 2019 г.) пояснява планове за комбиниране на AGT103-T с терапевтична ваксина срещу ХИВ, в сътрудничество с друга компания, GeoVax.

Какво е AGT103-T?

AGT103-T включва употребата на гени за подобряването на имунния отговор срещу ХИВ. Тъй като AGT103-T се разработва като търговски продукт, точните детайли са оскъдни. В научната литература няма публикувани изследвания. Компанията твърди, че CD4 Т клетките (клетките атакувани от ХИВ), лекувани с AGT103-T, са едновременно устойчиви на ХИВ инфекция и оборудвани да атакуват други клетки, вече инфектирани с ХИВ.

Как всичко това стана новина?

Местните медии в Мериленд представят първото съобщение за пресата и правят няколко злощастни грешки. Публикувани статии и видеоклипове презюмират, че AGT фирмата вече има доказан лек. Това е напълно погрешно – стратегията засега е непроверена. Други подвеждащи коментари включват изказвания, че „терапията е като никоя друга до сега“ (няма точни подробности за това какво е (или не е) тази терапия) и „лекарството с една доза има проста цел – да ликвидира ХИВ, така че заразените да победят ”. Това второ твърдение е проблематично поне по два начина. Първо, тъй като не е имало клинични изпитвания с AGT103-T, не може да се твърди, че е еднократна доза. Второ, това означава, че хората, живеещи с ХИВ „губят“, като продължат да живеят успешно с вируса.

Масово разпространяване на грешно съобщение от ЛГБТИ медии

Изтъкнати ЛГБТИ медии разпространяват историята. Статии, публикувани от дигитални ЛГБТИ медии в САЩ и Великобритания, подхранват историята за този „лек“. Тези статии включват директни цитати (очевидно непроверени) от по-ранните статии на местните медии, включително някои от изпълнителния директор на AGT. Дали това се дължи на наивен ентусиазъм, откровени грешки на ЛГБТИ медиите или пресметливата полза от „лек за ХИВ“ като генериране на кликове? Медиите и ХИВ организациите, които споделят послания, трябва да се справят по-добре с отразяването на лечението на ХИВ.

Как да четем истории за „лек на ХИВ“?

Ето четири въпроса, които помагат за интерпретиране на новини за лек на ХИВ:

1. Къде е публикуван медийният доклад?

Истинският пробив ще бъде отчетен в медицински журнал от висок клас или в международна медия. Лечение за ХИВ никога няма да бъде съобщено първо на magicalspecialpotions.com или в малки регионални медии. Ако намериш доклад на специализиран уебсайт или социални медии, веднага провери дали е публикуван на друго място!

2. Кой или какъв е източникът на медийния репортаж?

Докладът основава ли се на твърдението на един човек (или на компанията), че е разработил лечение срещу ХИВ? Представено ли е твърдението на конференция или в медицинско списание? Доклад, основан на личното твърдение на някого (или прессъобщение на компанията), не е същото като доклад в рецензирано научно проучване.

3. Кой цитира медиите?

Ако в медиен доклад се цитира само лице, пряко свързано с проучването или съобщението, или от човек без опит в изследванията за лечение на ХИВ, внимавай! Статията отразяваща рецензирано прочуване ще цитира и експерт, който не участва пряко в изследването.

4. Какви са доказателствата?

Докладът основава ли се на теория? Реално проучване? Изследването е в ранна (лабораторна) или късна (клинична) фаза? Констатациите от малко лабораторно изследване (понякога дори не с хора) са много различни от мащабното клинично проучване с реални хора. Преходът на изследването от лабораторията до клиниката може да отнеме десетилетия.

Твърденията, които са твърде добри, за да бъдат истина, вероятно не са истина.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here