Живот с ХИВ | какво да направя, за да живея по-здравословно?

0
555
Живот с ХИВ
Живот с ХИВ

ХИВ се промени изключително много за 41 години. През 1980те години докторите директно са казвали на ХИВ-позитивен пациент, че вероятно ще умре. Докато през 2022-ра година същият човек вече има достъп до безплатна поддържаща терапия от само 1 таблетка дневно. Пациентите вече знаят, че могат да имат дълъг и продуктивен живот с ХИВ. Независимо от това, съществуват навици, или липсата на такива, които съответно подобряват или влошават благосъстоянието.

Искаш по-добър живот с ХИВ? Не пуши

Като ХИВ-позитивен човек, първо трябва да започнеш прием на животоподдържащата терапия. След това е важно да спреш тютюнопушенето, ако си пушач. ХИВ-позитивните пушачи е по-вероятно да придобият следните инфекции: орална кандидоза, космата левкоплакия (бели плаки в устата), бактериална пневмония, пневмоцистна пневмония. Пушенето сред хората с ХИВ също увеличава риска от ХОББ (хронична обструктивна белодробна болест – причинява сериозни проблеми с дишането, включва задушаване и хроничен бронхит), сърдечни заболявания, инсулт, рак на белия дроб, рак на главата и шията, рак на ануса.

Спри или намали алкохола

Употребата на алкохол може да бъде вредна за мозъка и тялото и да повлияе на способността ти да се придържаш към ХИВ лечението. Твърде много алкохол може да отслаби имунната система на човек, което да доведе до здравословни проблеми и по-лошо качество на живот с ХИВ. Опитай се или да спреш приема на алкохол или му се наслаждавай в умерени количества. Експертите определят умереното пиене като едно алкохолно питие на ден за жените и две за мъжете. Една бутилка бира, или една чаша вино, или един шот алкохол се броят за едно питие.

Спортувай и се храни здравословно  

Не е задължително да ходиш на фитнес или да тичаш всеки ден. Дори нещо толкова просто като ежедневна разходка от около час играе голяма роля за подобряване на твоето здраве. Обездвижването е сериозен проблем в 21-ви век и определено засяга и хората, живеещи с ХИВ. Спортът и/или движението е препоръчително да бъде съпътстван от по-здравословно хранене. Търси храна с по-малко захар. Не добавяй сол във вече приготвена храна. Внимавай с пърженото. Много е важно да приемаш разнообразни плодове и зеленчуци.